jorrinopreis.reismee.nl

Daar is ie!

Kijk dan! We rijden op een snelweg, de auto’s rijden binnen de lijnen, ze hebben kilometerborden, andere verkeersborden en zelfs stoplichten. En daar! Een McDonalds, supermarkten, een drogisterij en zelfs winkelcentra! Ik kijk mijn ogen uit in deze geweldige stad. We rijden en lopen door de straten van Bangkok. Na twee maanden (en vooral de laatste 9 dagen Bangladesh) was ik toe aan een stad als deze. Na twee maanden in de (geweldige!) Aziatische sferen en het zien van weinig toeristen, vind ik het stiekem toch heerlijk om hier rond te lopen. En daarbij zorgt Bangkok er ook voor dat ik voor het eerst deze maand een kerstgevoel krijg. Wat een kerstlampjes hangen ze hier op zeg!

Uiteraard is er nog een reden dat ik het heerlijk vind om hier rond te lopen. Want het is nu toch echt zo ver: na 2,5 maand komt Remi ons opzoeken! Natuurlijk kunnen we precies op deze dag geen tuktuk vinden om ons naar het treinstation te brengen. “Ik ben bijna in staat om een scooter aan te houden en daar achterop te springen” zeg ik tegen Anke. Als je het over de duivel hebt… Er komt een scooter naast ons rijden die vraagt waar we heen moeten. We springen achterop, vrezend voor ons leven omdat de bestuurder rijdt alsof hij een dansje aan het maken is tussen de auto’s door. Maar hij brengt ons op onze bestemming en we staan op tijd op het vliegveld! Oké, wel bijna te laat omdat we een aantal keer tegen bewakers aanlopen, maar via de buitenkant weten we naar binnen te glippen om bij de juiste aankomsthal te wachten. En na drie zenuwslopende kwartieren komt hij dan toch echt door de poort gelopen! Het avontuur kan beginnen!

Vanaf het vliegveld gaan we met de skytrain en tuktuk richting ons guesthouse. Via veel tussendoorsteegjes en stijgertjes weten we het guesthouse te vinden en kijken we vanuit onze bungalow uit over de rivier. Prachtig! We gaan aan een klein tafeltje aan de rivier zitten en genieten van elkaar en van een drankje. De volgende dag al staan de grootste trekpleisters van Bangkok op het programma: The Grand Palace en De Smaragden Boeddha. Als we aankomen moeten we eerst in een lange rij wachten om kleding te lenen. Onze korte broekjes worden namelijk als respectloos gezien. Eenmaal binnen vallen onze monden open van verbazing! De tempels zijn rijk versierd en gigantisch groot. Overal staan gouden gebouwtjes met gouden Boeddha’s en alles is prachtig afgewerkt met gekleurd glas. In de centrale tempel staat het ‘grootste’ symbool van het boeddhisme: de Smaragden Boeddha. Hoog boven alles in een enorme ruimte staat het wel 75 centimeter (!) hoge beeldje. Je moet goed kijken om hem te kunnen zien tussen alle andere beelden die er omheen staan!
De volgende dag staat er wel een echt groot Boeddhabeeld op het programma: Wat Pho. Het is een gouden beeld van 46 meter lang. Ongelooflijk! Jorrin past ongeveer drie keer in de voeten van het gigantische beeld en Remi krijgt de volledige lengte maar niet in beeld van de camera. Hierna vertrekken we met de snelboot richting Chinatown. Het duurt niet lang voordat we er zijn, want ze scheuren over het water alsof ze wedstrijden aan het varen zijn! Eenmaal aangekomen wringen we ons door de vele smalle en veel te drukke straatjes waar de marktjes zijn opgebouwd. Overal om ons heen wringen mensen zich stapvoets door de menigte, wordt ons van alles aangesmeerd, halen karren ons in en wordt eten bereid langs de kant van de straat. Die avond ploffen we vermoeid maar voldaan op 230 meter hoogte neer op de loungesets van de Red Skybar, waar we met een cocktail genieten van het prachtige uitzicht over Bangkok en nog eens goed tot ons door laten dringen hoe gaaf het is hier te mogen zijn! Proost!

Donderdag laten we Bangkok achter ons om na een twee uur durende busreis aan te komen in Kanchanaburi. Reizen met het OV gaat hier nooit zoals gepland (een ruim uur vertraging en een ruim uur langer rijden dan aangegeven) en dus komen we pas laat op de dag aan. De volgende ochtend gaan we naar Erawan National Park, waar de 7-traps Erawan Falls te bewonderen zijn. Via een avontuurlijke klim-, klauter- en klooitocht komen we langs alle zeven watervallen. De een nog mooier dan de ander. Helaas komen we er niet meer aan toe om een verfrissende duik te nemen in het heldere water, want we gaan door naar de Death Railway uit de film Bridge on the River Kwai (Jorrin moet hem nog steeds een keer zien…). We maken een treintocht van twee uur over het beroemde spoor, waarbij we tergend langzaam over DE brug tuffen en langs steile afgronden rijden. Dat de wagons een meter van het spoor omhoog lijken te komen, de ramen open en dicht klapperen en het feit dat er regelmatig treinen ontsporen in Thailand maakt de lol gelukkig niet minder! Deze historische tocht konden we natuurlijk niet missen.
Op zaterdag hebben we het geluk dat onze agenda nog vrij is want dat geeft ons de kans om een bezoekje te brengen aan de Floating Markets die alleen in het weekend open zijn. Met ons eigen privébootje varen we door het Venetië van Thailand. Op honderden bootjes zitten Thai noodles te bakken, hebben ze hun souvenirs uitgestald en halen ze met grote haken de bootjes naar zich toe waar de toeristen op zitten. De gidsen van deze toeristenbootjes weten de verkopers vervolgens fijntjes te vertellen welke souvenirs de interesse hebben: slim gespeeld! Erg leuk om eens op het water te winkelen! En noodles eten met stokjes op een best wel snel varend bootje is ook eens het proberen waard.

Voor we naar Chiang Mai gaan, wacht nog 1 laatste tussenstop: Lopburi. Deze stad is grotendeels overgenomen door apen. Zodra we de bus uitstappen komt het eerste aapje dan ook al boven ons langs geslingerd. Het apencentrum van de stad is een vervallen tempel. Honderden apen zitten, slingeren, vlooien en vechten daar. Zodra we het terrein opkomen zien de apen ons direct als nieuwe klimpaal. Zou het iets te maken met het feit dat we zakjes voer voor ze hadden gekocht? Soms worden we door vijf apen tegelijk beklommen! Een super tussenstop dus!

Inmiddels zijn we aangekomen in Chiang Mai, hebben we onze kerstmutsen opgezet en hebben we cadeautjes opengemaakt op Kerstavond. Voor ons is Kerstmis inmiddels begonnen, jullie moeten nog een paar uur wachten... We wensen iedereen vanuit Thailand een vrolijk kerstfeest!